Geniet et - Reisverslag uit Durbanville, Zuid-Afrika van Jacomien - WaarBenJij.nu Geniet et - Reisverslag uit Durbanville, Zuid-Afrika van Jacomien - WaarBenJij.nu

Geniet et

Door: Jacomien

Blijf op de hoogte en volg Jacomien

07 Maart 2015 | Zuid-Afrika, Durbanville

Geniet et! Dat horen wij hier vaak.. en dat doen we hier ook zeker..

Bereid je maar vast voor op een lange blog, want het is er eentje van 2 weken én dan ook nog 2 volle weken. Ik had jullie al verteld over vorige week maandag, dat we de soep en brood gingen uitdelen, dus laten we beginnen vanaf vorige week dinsdag.
Vorige week waren we nog in ons ‘oude’ huisje. Dit was een super mooi plekje: een groot huisje met een mooie tuin en veel ruimte. Ik had hier helemaal mijn plekje gevonden en voelde me thuis. Ik wist echter dat we dit weekend gingen verhuizen, dus heb extra genoten van het weekje wat we hier nog hadden. Lekker lezen in de tuin, tussen het werken aan het onderzoek door, genieten van de zon en af en toe even kletsen met opa Billy en oma Ankie (het echtpaar waar we ons huisje huurden). ;)

Omdat we maandag, dinsdag en woensdag hard gewerkt hadden aan ons onderzoek, hebben we donderdag onszelf beloond met een dagje uit. (om op te laden ;p) ’s morgens vroeg zijn we in ons witte bakkie gestapt, richting Muizenberg. Dit is een heel schattig plekje aan de oceaan, met allemaal gekleurde huisjes. Wij dachten daar even een fotoshoot (ahum) te gaan doen, maar helaas er was een schoolfeestje. Prachtig om te zien! Allemaal bruine kindertjes die heerlijk vrij genoten van de zee en van elkaar. Vaders en moeders die tevreden op een handdoekje zaten te genieten van hun kinderen.. Zo was dit plekje nog veel mooier!
Verder onderweg kwamen we langs Simon’s Town, Fishoek, en opeens langs.. Boulders beach. Hé, zei Mariëlle, daar wilden we ook nog naar toe toch?! Oja! Oké, linksaf dan. We parkeerden ons autootje en volgden het pad, na eerst even genieten van een a capella koortje, en kwamen uiteindelijk terecht bij het pinguïnstrand. Wat gaaf! Mega veel pinguïns die genoten van alle aandacht die ze kregen van die gekke toeristen. Na een korte picknick zijn we verder gereden naar Cape Point. Onderweg waren we al constant ‘Waau, kijk dat! Kijk daar! Ongelooflijk! Etc.’ aan het roepen. Maar toen we eenmaal op het hoogste en meeste zuidelijke puntje van Zuid-Afrika, bij de vuurtoren van Cape Point stonden, had ik geen woorden meer. Onbeschrijflijk. Sprakeloos. Ik heb geprobeerd om het in foto’s vast te leggen, maar dat is helaas niet gelukt. Dit moet je zien, voelen en ervaren. De eindeloze oceaan, de rotsen, witte stranden en hoge bergen. Dus ome Eeffie, kom maar op! De moeite waard!!
Na Cape Point, was Kaap die Goeie Hoop aan de beurt. Als je in Zuid-Afrika bent, moet je daar natuurlijk wel even geweest zijn. We hebben een kiekje gemaakt bij het bord en daarna weer even genoten aan het strand, een volstruis gezien en op de terugweg BABOONS! De hele weg zat Mariëlle naast mij al te smachten om een baboon (baviaan) te zien, en toen opeens was er een hele familie langs de weg op komen dagen. Prachtig om die beestjes bezig te zien.
En toen was het tijd voor een lekker etentje.. Maar, daar heb je natuurlijk wel geld voor nodig. En aangezien mijn geld hier razendsnel op gaat, moest ik even geld pinnen. Ik stopte mijn pinpas in het automaat, toetste mijn pincode in en wachtte op mijn geld. Ik kreeg een scherm ‘thank you’, maar geen geld en ook geen pas. Paniek. Afrikaanse bank bellen, geen gehoor. Rabobank bellen, gelukkig wel gehoor. ‘Oh, dat is heel erg mevrouw, daar kunnen wij niet veel aan doen. Het enige wat we kunnen doen is je pas blokkeren..’ Nouja, doe dat dan maar! Ondertussen werkten een paar jongens flink op mijn zenuwen met hun klaagzang: ‘I love you babee’ Ik ben dus nu afhankelijk van de pas van Mariëlle.. Gelukkig kan ik wel geld naar haar overmaken via mijn Bankieren app. (: Maar dat was wel even een paniekmomentje in het verre Zuid-Afrika! Gelukkig was het eten heeel lekker en dat maakt bij mij veel goed ;)

Vrijdagavond was er de Children’s Ministry in de Baptist Church. Sinds 3 weken ben ik betrokken geraakt bij een lifegroup (soort jongerengroep), waarmee ik elke maandagavond een gezellige avond heb, met Bijbelstudie. Met een paar meiden hiervan heb ik vrijdagavond Children’s Ministry gedaan. Leuk om met de kinderen bezig te zijn en ze iets mee te geven vanuit de Bijbel. Een jongetje antwoordde op de vraag ‘Wat is God?’: ‘God is cool’. (: Altijd weer bijzonder hoe puur kinderen zijn.

Zaterdag hadden we weer een nieuw plan bedacht. We gingen de Tafelberg beklimmen. We kregen de tip om ’s morgens vroeg heen te gaan, omdat het dan nog rustig was en niet zo warm. Mja, zaterdag, uitslaapdag.. mmh, laten we gewoon half 10 gaan. Dat bleek toch echt niet zo slim te zijn. Daar aangekomen stond er een mega lange rij en het was echt heet. We waren in de rij gaan staan en keken elkaar ’s aan. Zullen we dit echt doen? We zijn hier nog heel lang he? Uiteindelijk zijn we weer terug gegaan en zijn we Kaapstad ingegaan. Daar hebben we lekker uitgebreid koffie gedronken, marktje bezocht en daarna in Capital Garden gepicknickt. Lekker relax voor de zaterdag. ’s Avonds was het tijd om koffers in te pakken, want we gingen verhuizen..

Zondagmorgen ben ik naar de NGK in Durbanville geweest. Een kerk waar Afrikaans gesproken wordt. Heel bijzonder! Ik kon alles gewoon goed verstaan en zelfs meezingen.. Morgen gaan we naar de NGK in Stellenberg en volgende week Stellenbosch. Zo kom ik nog wat te zien en ervaren wat kerken betreft (:
Verder hadden we tijd nodig om te wennen aan onze nieuwe plek. We logeren tot en met maandag bij een gezin (waar we ons volgende huisje van huren), omdat er een dubbele boeking was. Tot en met maandag is er een Nederlands stel in ons huisje. Dus bivakkeren we nu met z’n tweeën op een logeerkamertje.. We eten met dit gezin mee, en dat heeft dus gezorgd voor 2 braai aanden ;) Een keer een gewone braai en een échte SNOEK braai, lakker oe!

Dinsdag was Kaapstad de heetste stad in de wereld. Nou, dat heb ik wel gevoeld ja! 44 graden!! Ik ben heel blij met de zon en warmte hier, maar dit was toch echt wel een beetje te veel. En wij reden in ons witte bakkie, zonder airco, door een overvolle stad, met een social worker van DCH naast me, die de weg niet wist.. pff, ik heb wat zweet geproduceerd die dag! (bijna een zwembad, Willem ;p) We zijn die dag in Kaapstad geweest om de studenten, die opgegroeid zijn in DCH, te bezoeken. We hebben met hun kennis gemaakt en afspraken gemaakt voor interviews. Spannend, het wordt nu echt! Gister heb ik opnieuw een huisbezoekje mee gemaakt. Ik heb, samen met 2 social workers, een jongen naar zijn ouders gebracht, waar hij een weekend ging logeren. Ik had verwacht dat zijn ouders een goed onderkomen hadden, waar hij kon verblijven. Het bleek echter in een Township (redelijk nette) te zijn en ze hadden precies 1 bed, een bank, wc en een keukenblok. Dat was alles. Ik hoop ook weer mee te gaan om hem op te halen. Ik ben heel benieuwd hoe hij het heeft gehad dit weekend. Toch wel een grote overgang vanuit een super mooi en netjes kinderhuis, naar zo’n bouwval..

Onee, ik zou bijna donderdagavond vergeten. En die was toch wel heel speciaal. We gingen de Lions Head beklimmen. Deze avond was het volle maan en vanaf de Lions Head kun je heel mooi de zonsondergang en de volle maan zien. Nou, dat was werkelijk GENIETEN. Eerst de klim de berg op. Wat een beleving. Ik wist van mezelf dat ik per se op de top van de berg wilde komen. Maar daarvoor moesten we wel een mega klim door de rotsen trosteren. Wat een kick zeg, echt enorm gaaf. En dan bovenop.. Weer geen woorden om dat te beschrijven. Vanaf de top kan je heel Kaapstad zien liggen, de oceaan, de Tafelberg, en ga zo maar door.. en dan zie je de zon ondergaan aan de ene kant en aan de andere kant de maan opkomen. Bergafwaarts is het ook moeilijk om je te concentreren op het lopen, omdat je dan Kaapstad kan zien in het donker, met duizenden lichtjes… Gelukkig zijn we weer heelhuids beneden gekomen, alleen vandaag wel wat spierpijn.. ;)

Oke, ik denk dat het zo wel even genoeg is. Vanmiddag gaan we een wildtour doen en potjiekos eten, daar horen jullie volgende week van…

Lieve groete,
Jacomien


  • 08 Maart 2015 - 19:05

    Marielle Verkade:

    Cool!

  • 08 Maart 2015 - 20:00

    Cees Verkade:

    Hallo Jacomien

    Je hebt er weer een lang verhaal van gemaakt. Leuk is dat om de blogs van jou en Mariëlle te zien. Zo lezen we jullie belevenissen vanuit twee gezichtspunten (dus eigenlijk in 3D ;-). We zijn benieuwd naar het volgende hoofdstuk.

    Succes en geniet ervan,
    Cees Verkade

  • 12 Maart 2015 - 22:03

    Janny:

    wat fijn jacomien dat je het zo naar je zin hebt. lieve groet janny

  • 18 Maart 2015 - 15:56

    Ome Johannes:

    Leuke blog, Jacomien, goed geschreven. Interessant wat jullie daar allemaal zien. Jullie beleven daar baaie veel merk ik wel ;-)
    hartelijke groet en doen vorzichtig an...!
    Ome Johannes Visscher

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacomien

Actief sinds 27 Jan. 2015
Verslag gelezen: 438
Totaal aantal bezoekers 7778

Voorgaande reizen:

27 Januari 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

02 Februari 2015 - 13 Mei 2015

Zuid-Afrika

Landen bezocht: