Warme Kaap - Reisverslag uit Durbanville, Zuid-Afrika van Jacomien - WaarBenJij.nu Warme Kaap - Reisverslag uit Durbanville, Zuid-Afrika van Jacomien - WaarBenJij.nu

Warme Kaap

Blijf op de hoogte en volg Jacomien

05 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Durbanville

Hoi allemaal!

Hier dan een teken van leven uit 'n heerlike warme Kaap! Dinsdagmiddag, 14.10 ben ik veilig geland op het vliegveld in Cape Town. Na een lange lange reis (18 uur!) kwam ik wat brak aan in een warm Zuid-Afrika. Tussendoor moesten we trouwens een stop maken in Johannesburg. Ik ben toen even snel naar buiten geglipt en heb toen al kennisgemaakt met de heerlijke lucht hier en de eerste zonnestralen. Genieten! Vooral na zo'n lange tijd in het vliegtuig gezeten te hebben.. We hadden trouwens wel de luxe dat we 3 stoelen voor 2 hadden. Genoeg ruimte voor mijn benen dus :)
Verder was wel het wel grappig dat we meteen vanaf Schiphol een medereiziger hadden. Er kwam een vrouw naast mij zitten, die op een gegeven moment vroeg of wij ook naar Kaapstad gingen. Zij ging voor een half jaar stage lopen in Kaapstad. Ze heeft met ons verder gereisd; leuk om al iemand te ontmoeten op deze manier.

Eenmaal in Kaapstad moesten we even wachten op onze taxi van het kindertehuis. We hadden dus even tijd om wat geld te pinnen (Zuid-Afrikaanse Rand). Daarna hebben we onze koffers meegesleept en kwamen we al snel Jolanda tegen. Zij is een Nederlandse medewerker bij het kindertehuis (DCH). Samen met Yvonne (ook een medewerker van DCH) en Jolanda gingen we in de auto richting Durbanville. Onderweg kwamen we al mooie hoogtepunten tegen, zoals de Tafelberg! Wau! We zijn via een omweg, langs DCH, naar ons huisje gereden. Daar aangekomen moesten we even bellen naar de verhuurders, want die bleken er niet te zijn. (Oja, we zijn in Zuid-Afrika). Gelukkig kwamen ze al snel en bleken ze gewoon Dutch te kunnen praten, yeey.

Toen was het tijd om het huisje te verkennen en koffers uit te pakken. Mijn koffer uitpakken bleek trouwens geen makkelijk klusje te zijn, mijn heerlijke pak hagelslag (all the way from Holland) was open gegaan en totally geleegd in mijn koffer. Fijn! Schoonmaken kon meteen beginnen. Het huisje ziet er prachtig uit, mooie tuin met zwembad en ik heb een eigen kamertje. Deze heb ik al ingericht met alle lieve kaartjes uit Nederland op de boekenplank! ;) Het enige wat niet zo leuk was, was de ontdekking dat we geen WiFi hadden. Er ontstond lichte paniek, maar na wat gedachtenspinsels en wat hulp van een computergenie zijn we er toch uitgekomen.

Na een heerlike lange nacht, werden we de volgende morgen opgehaald door Jolanda en een vrijwilliger van DCH. Aanvankelijk zou dit half 9 zijn, maar aangezien we in ZA zijn, werd het 9 uur! Bij het kindertehuis hebben we onze projectleider, Alicia, ontmoet. Wat een heerlijk enthousiast mens! Ze heeft ons enorm veel verteld over DCH en de kinderen. Op een gegeven moment hebben we maar even een break genomen omdat het anders wel erg veel info in een keer werd. We kregen een rondleiding over het terrein van DCH. Ziet er echt mooi uit! Allemaal huisjes waarin de kinderen wonen met een kinderverzorger en een vrijwilliger. Ook hebben we toen vrijwilligers ontmoet en afgesproken om met een van de vrijwilligers boodschappen te gaan doen in een centrumpje dichtbij. Het was fijn dat zij ons een beetje wegwijs kon maken in Durbanville. Ze wist precies wat we wel en niet moesten uitproberen. Eenmaal weer terug bij DCH zijn we langs Alicia en Jolanda gegaan om afspraken te maken. Volgende week maandag gaan we officieel starten op DCH. We mogen dan in de ART Unit aan het werk. Dit is een speciale therapeutische afdeling voor de kinderen. Wij krijgen daar een eigen werkplek waar we kunnen werken aan ons onderzoek en afspraken kunnen maken voor het afnemen van interviews.

Komende dagen mogen we gebruiken om te acclimatiseren in de baie leuke cultuur van ZA en te wennen aan het warme weer! Vandaag hebben we dus lekker rustig aan gedaan, genoten van de zon, boodschappen gedaan en ik had nog wat achterstallig schoolwerk waar nu mooi tijd voor was.

Het is genieten hier, maar ook wennen. Het voelt gek om zo ver weg te zijn, in een totaal andere omgeving dan de vertrouwde Bult. Jullie horen vast snel weer ;)

Lieve groetjes,
Jacomien

• 05 Februari 2015 - 17:24

Mirjam:

Hahahahaha, hele koffer vol hagelslag. Lekker dan!
    Fijn om wat meer te lezen over jullie daar :)
    Geniet er dan maar lekker van de komende dagen
    en denk ook een beetje aan ons hier in de sneeuw.
    Groeten aan Marielle

• 05 Februari 2015 - 18:10

Willemijn:

Leuk verslag Jacomien! Fijn dat je veilig aangekomen bent. Wat heerlijk, als ik je verhaal lees, verlang ik gelijk ook naar de zon :D Wij moeten helaas nog even wachten ;) Geniet ervan daar en ik hoop snel weer wat van je te lezen :)
    Liefs Willemijn (het Lam)

• 06 Februari 2015 - 09:55

Janneke:

Fijn om te horen dat je veilig aangekomen bent!
    geniet van het warme weer, want hier ligt er sneeuw en het is koud.. ;)
    veel succes daar in zuid-afrika (: